Ne plangeam anterior ca nu reusim sa intram in arhiva noastra, in incercarea de a ne reaminti cum era GIS-ul in perioada ante-Windows. Ne-am luptat din greu cu panzele de paianjeni, am dat din drum scheletele uitate ici-colea, si surpriza! Am dat chiar si peste dischete care inca mai functionau! (daca vreti sa achizitionati dischete care sa reziste peste decenii 😜 - cumparati Verbatim!)
Am gasit in cele din urma si un emulator de DOS care sa functioneze cat de cat corespunzator, am incercat din rasputeri sa ne aducem aminte cum se lucra cu CADMOS-ul acelor vremuri, ne-am distrat de minune incercand sa facem vectori si sa pozitionam texte in harta utilizand doar tastatura (mouse-ul era un moft, o fita a Macintosh-urilor, eventual a primelor PC-uri cu Windows 3.1).
N-am reusit insa sa mai activam legaturile dintre vectori si atribute. CADMOS-ul permitea crearea de tabele de atribute dar putea lega si informatii text din fisiere Word Star (un foarte popular procesor de text al acelor timpuri). Bineinteles totul era limitat la puterea de procesare/afisare a masinilor de calcul existente atunci. N-o sa vedeti GIS-uri prea voluminoase, cele cu multe date erau impartite in zeci de fisiere. Afisarea atributelor sa nu cumva sa va inchipuiti ca se facea asemeni zilelor noaste in genul click pe vector --> apare o fereastra de informatii. Nuu! Succesiunea de operatiuni era imensa - cam in 25 de minute realizai sigur ca ai interogat vectorul de alaturi nu cel care te interesa cu adevarat 🤣
In filmuletul de mai jos am incarcat succesiv 3 harti, una cu impartirea teritorial administrativa a judetului Cluj (am facut si o demonstratie - cum se introduceau cercurile, textele), una cu drumurile din judet cu denumirile corespunzatoare dar si clasificate dupa starea lor si in cele din urma, o harta a zonei protejate Cheile Turzii. Daca schimbarea scarii de afisare si translatarea zonei de harta din ecran vi se par greoaie - atunci inchipuiti-va cam cum decurgea editarea vectoriala la scara (asta implica masuratul cu liniarul pe harta, masuratul unghiurilor cu raportorul, deplasarea cursorului in ecran din pixel in pixel, s.a.m.d.).
Comments powered by CComment